Sisältöön | Selaa aloitteita | Ohje | Tulosta

Tiederatikka toteutukseen ennen vuotta 2025

Helsinki Valtuustokäsittelyyn tähtäävä aloite
Julkaistu 
29.8.2016
Kerää osallistujia
Lähetetty kuntaan 
Kerää osallistujia

Aloitteen sisältö

Me allekirjoittaneet helsinkiläiset haluamme, että Tiederatikkaa ryhdytään suunnittelemaan vuoteen 2020 mennessä ja se etenee toteutukseen vuoteen 2025 mennessä.

Mikä Tiederatikka on?

Tiederatikka on pikaraitiotie, joka korvaisi nykyisen Tiedelinjan (bussi 506) ja oikaisisi sekä nopeuttaisi sen reittiä huomattavasti. Tiederatikan reitin varrella Otaniemestä Pasilan kautta Viikkiin ja Myllypuroon sijaitsee vuonna 2019 seitsemän korkeakoulua, kymmenen kampusta sekä merkittävä osuus seudun kaikista työpaikoista. Näillä kampuksilla opiskelee tulevaisuudessa jopa 40 % pääkaupunkiseudun korkeakouluopiskelijoista ja ratikan vaikutusalueella on jopa 100 000 työpaikkaa. Korkeakoulujen syvenevän yhteistyön myötä tarve paremmille yhteyksille vain kasvaa. Myös liikkuminen eri työpaikkakeskittymien välillä helpottuu, mikä kasvattaa yhteistyömahdollisuuksia ja innovaatiopotentiaalia.

Miksi juuri pikaratikka?

Sekä runkobussilinja 550:n että bussilinja 58/58B:n suosio kertovat parempien poikittaisliikenneyhteyksien tarpeesta. Nykyinen bussilinja 506 on hidas, reitiltään kiertelevä ja aikataulultaan epäluotettava. Tiederatikka tarjoaa miellyttävän, luotettavan ja tehokkaan vaihtoehdon paremmalla kapasiteetilla. Yhteen nykyaikaiseen pikaraitiovaunuun mahtuu 200–300 matkustajaa ja sen kulku voidaan järjestää nopeaksi reittisuunnittelulla. Linja toteutettaisiin tulevan Raide-Jokerin tapaan ns. pikaratikkana, jolla olisi omat kaistansa ja hyvät etuudet. Näin linjasta saadaan merkittävästi nykyisiä keskustaraitiotielinjoja nopeampi.

Mitä Tiederatikka tarjoaa?

Tiederatikka helpottaisi kaikkien kaupunkilaisten liikkumista tarjoamalla nykyistä paremmat yhteydet varsinkin Pasilasta itään ja länteen, keskeisille työpaikka- ja korkeakoulualueille. Linjan varrella on merkittäviä työpaikka-alueita kuten Otaniemi–Keilaniemi, Meilahti, Pasila ja Viikki, ja ne muodostavat noin 15 % kaikista pääkaupunkiseudun työpaikoista. Linjan varrelle voitaisiin lisäksi rakentaa lisää asuntoja hyvien yhteyksien äärelle.

Milloin Tiederatikka pitäisi toteuttaa?

Tiederatikka on jo huomioitu Helsingin uudessa yleiskaavassa ja sen raideliikenneverkossa, ja siitä on tehty alustava selvitys. Tiederatikka sisältyy myös Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan (HLJ 2015), mutta vasta vuosille 2026-2040. Tiederatikka tulee nostaa tulevaan yleiskaavan toteuttamissuunnitelmaan niin, että sen tarkempi suunnittelu voidaan käynnistää mahdollisimman pian ja rakennustyöt aloittaa ennen vuotta 2025.



Vetenskapsspåran – inled byggarbetet före 2025


Vi undertecknande Helsingforsbor vill att planeringen av Vetenskapsspåran ska börja före 2020, så att byggnadsarbetena kan inledas före 2025.

Vad är Vetenskapsspåran?

Vetenskapsspårvagnen är en snabbspårväg som skulle ersätta den nuvarande Vetenskapslinjen (buss 506) och förenkla och dess rutt och försnabba den i hög grad. År 2019 finns sju högskolor, tio campus och en betydande andel av arbetsplatserna i regionen längs Vetenskapsspårvagnens rutt, som går från Otnäs via Böle till Vik och Kvarnbäcken. På dessa campus studerar i framtiden 40 procent av högskolestudenterna i huvudstadsregionen och upp till 100 000 arbetsplatser befinner sig inom spårvagnens verkningsområde. I takt med att samarbetet mellan högskolorna fördjupas ökar behovet av bättre kommunikationer. Det blir också lättare att röra sig mellan olika arbetsplatskoncentrationer, vilket ökar samarbetsmöjligheterna och innovationspotentialen.

Varför just en snabbspårvagn?

Både stombusslinje 550 och busslinje 58/58B är mycket populära, vilket skvallrar om att det finns behov av bättre tvärtrafikförbindelser. Den nuvarande linjen 506 är långsam, har en krokig rutt och opålitlig tidtabell. Vetenskapsspåran erbjuder ett komfortabelt, pålitligt och effektivt alternativ med större kapacitet. I en modern snabbspårvagn ryms det 200–300 passagerare och med hjälp av god ruttplanering kan den röra sig snabbt. Linjen är tänkt att bli en s.k. snabbspårväg, precis som den kommande Spår-Jokern, som kör i en egen fil och har förtur vid trafikljus. På sätt kommer linjen att bli betydligt snabbare än de spårvägslinjer som nu finns i centrum.

Vad kan Vetenskapsspåran erbjuda?

Vetenskapsspåran skulle underlätta för alla stadsbor, i och med att den erbjuder bättre förbindelser till de viktigaste arbetsplats- och högskoleområdena, speciellt från Böle österut och västerut. Längs rutten finns områden med många arbetsplatser, till exempel Otnäs–Kägeludden, Mejlans, Böle och Vik, som tillsammans har ca 15 procent av alla arbetsplatser i huvudstadsregionen. Längs linjen kunde man dessutom bygga bostäder med goda trafikförbindelser.

När borde Vetenskapsspåran byggas?

Vetenskapsspårvagnen finns redan med i den nya generalplanen för Helsingfors och dess spårvägsnät, och det har gjorts en inledande utredning om den. Vetenskapsspåran nämns också i trafiksystemplanen för Helsingforsregionen (HLJ 2015), men först för åren 2026–2040. Vetenskapsspåran bör tas med i den kommande genomförandeplanen för generalplanen, så att planeringen kan börja så snart som möjligt och arbetet med att bygga spårvägen kan inledas före 2025.



Science Tram’s construction to begin before 2025


We, the undersigned residents of Helsinki, demand that planning for the Science Tram begins by 2020 and its construction phase begins by 2025.

What is the Science Tram?

The Science Tram is a light rail line that is planned to replace the current Science Line (bus 506) as well as make its route more direct and speed it up considerably. In 2019, its route – from Otaniemi through Pasila and Viikki to Myllypuro – will feature seven higher education institutions, ten campuses and a significant share of all workplaces in the region. As much as 40% of the higher education students in the Capital Region will be studying at these campuses, whereas as many as 100,000 jobs are located in the Science Tram’s sphere of influence. As cooperation between higher education institutions intensifies, the need for better connections will only grow. Travelling between various concentrations of workplaces will also get easier, which will in turn increase innovation potential and opportunities for cooperation.

Why light rail?

The popularity of bus lines 550 and 58/58B are telling indicators of the need for better cross-traffic connections. The current bus line 506 is slow and has a winding route and an unreliable schedule. The Science Tram will offer a pleasant, reliable and efficient alternative with a better capacity: one modern light rail carriage can accommodate 200–300 passengers, and it can reach a fast average speed with good route planning. The route would be implemented as light rail with its own lanes and good priorities, in line with the upcoming Raide-Jokeri. This would make the route significantly faster than the current tram routes in the city centre.

What does the Science Tram offer?

The Science Tram would make travel easier for everyone in the city by offering better connections especially eastward and westward from Pasila, to central areas for work and higher education institutions. Notable concentrations of workplaces such as Otaniemi–Keilaniemi, Meilahti, Pasila and Viikki are all located along the route, making up around 15% of all jobs in the Capital Region. It would also be possible to build more apartments with good connections along the route.

When should the Science Tram be constructed?

The Science Tram has already been taken into account in Helsinki’s new city plan and in its rail traffic network. Additionally, an initial report of the line has been made. The Science Tram is also included in the Helsinki Region Transport System Plan (HLJ 2015), but not until the years of 2026–2040. The Science Tram should be included in the city plan’s implementation plan in such a way that would allow detailed planning on it to begin as soon as possible and construction to begin by 2025.

Liitteet

Kartta Tiederatikan reitistä ja sen varrella olevista korkeakoulukampuksista Kartta Tiederatikan reitistä ja sen varrella olevista korkeakoulukampuksista
Tiederatikka-aloitteen logo Tiederatikka-aloitteen logo

Aloitteen lisätiedot

Vastuuhenkilöt

Matti-Pekka Kalevi Tujula

Helsinki

Lindqvist Sofia Elisabet Lindqvist

Helsinki

Andrey Veremenko

Helsinki


Henna-Riikka Kristiina Pursiainen

Helsinki

Ida Maria Blomstedt

Helsinki


Ota yhteyttä aloitteen vastuuhenkilöihin

Osallistu aloitteeseen


Vain kunnan äänioikeutetut asukkaat voivat osallistua tähän aloitteeseen. Osallistuminen vaatii vahvan tunnistautumisen.

Osallistu aloitteeseen

Vain kunnan äänioikeutetut asukkaat voivat osallistua tähän aloitteeseen. Osallistuminen vaatii vahvan tunnistautumisen.
1798 Osallistunutta
248 nimeä julkaistu palvelussa
131 nimeä ei julkaistu palvelussa
1 419 nimeä lisäksi kerätty muualla

Osallistujat

1798
248 nimeä julkaistu palvelussa
131 nimeä ei julkaistu palvelussa
1 419 nimeä lisäksi kerätty muualla


Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 379

Kuvaajassa näytetään vain Kuntalaisaloite.fi-palvelussa kerätyt kannatusilmoitukset. Kuvaaja päivittyy vuorokauden vaihtuessa.
Voit upottaa kuvaajan omille verkkosivuillesi täältä.